Bäst i test

Längst erfarenhet

Oslagbar service

0
Trampolinspecialisten kundvagnsikon
0 kr
Varukorgen är tom
varukorg: 0 kr
0
Varukorgen är tom

Hoppskola

Välkommen till Trampolinspecialistens hoppskola i samarbete med mångfaldiga svenska mästaren i trampolin – Jonas Nordfors!

Under våren har Jonas varje vecka tipsat om hur man gör olika hopp i ökande svårighetsgrad.
I den första filmen här ovan får ni träffa Jonas och se hur han förberedde sig inför EM som gick av stapeln i Valladolid mellan 31 mars och 3 april. Nedan hittar ni alla avsnitten!

Att Jonas hoppar utan skyddsnät innebär inte att alla ska göra det! Anledningen är främst för att det så tydligt som möjligt ska synas hur man går tillväga för att genomföra hoppet.

Försök heller inte göra hopp som ni inte är bekväma att prova. De första hoppen i serien är hopp som alla ska kunna och vi uppmuntrar verkligen att ni lär er dem. En volt ser väldigt lätt ut för Jonas men den typen av hopp innebär en ökad skaderisk! Gör aldrig den typen av trick ensamma utan se till att ha någon i närheten när ni utför dem.

Del 1 – Stoppstuds

Vi börjar med grunderna i trampolinhoppning. I denna del lär du dig hur man stannar på ett säkert sätt, en så kallad stoppstuds.

Del 2 – Sittstuds

Sittstudsen är ett perfekt hopp att väva in i längre serier. I början kan det vara svårt att få bra höjd när man ska upp på fötterna igen, så det är bara att träna på!

Del 3 – Fyrfota

Den här veckan bygger vi ut serien med en fyrfotastuds. Fyrfotastudsen är väldigt bra att kunna inför del 5 där du lär dig magstuds!

Del 4 – Ryggstuds

Nu är det dags att lära sig ryggstudsen. Det är skönt att kunna vara riktigt bekväm med att landa på ryggen och hitta balansen i den här typen av hopp.

Del 5 – Magstuds

Magstudsen kan kännas lite obehaglig att genomföra i början. Börja lugnt, se till att följa instruktionerna noggrant och öva gärna på fyrfota först så sätter du det här hoppet klockrent!

Del 6 – Rygg halvvändning rygg

Nu börjar det bli lite svårare hopp. Rygg med halvvändning tillbaka till rygg kan ta ett tag att lära sig, så titta noggrant på Jonas och gå ut och öva!

Del 7 – Korkskruv

Även den här veckan är det skruv på schemat. Att snurra ett varv låter enkelt, men från rygg till rygg? Inte så lätt, men ett roligt hopp. Pröva och se!

Del 8 – Pullover

Nu inleds övningar mot volter! Pullovern är ett roligt hopp som är en bra ingång till att göra en bakåtvolt. Se bara till att landa på rygg!

Del 9 – Porpus

Porpus är en framåtvolt fast från rygg till rygg. Det krävs att man verkligen drar ihop sig för att få till rotationen! Det är ett svårt hopp som är bra att bemästra innan nästa övning.

Del 10 – Framåtvolt

Det har nu blivit dags för första volten. OBS! Detta är ett hopp som är svårt. Försök inte göra det utan sällskap och utöva det endast med stor försiktighet.

Del 11 – Bakåtvolt

Sista hoppet för den här gången i hoppskolan och vi avslutar med en bakåtvolt. OBS! Detta är ett hopp som är svårt och innebär viss risk. Försök inte göra det utan sällskap och utöva det endast med stor försiktighet.